Onderwerpen in de simulatie
In de simulatie worden veel theorieën benoemd en gebruikt. Door middel van specifieke opdrachten wordt de focus op de eigen lesstof gelegd. Enkele voorbeelden van veelgevraagde thema´s bij de simulatie zijn:
Strategisch
Concurrentiestrategie / onderscheidend vermogen
Op basis van Tracey / Wiersema dienen deelnemers te bepalen waarin hun virtueel bedrijf zich onderscheidt van de andere teams
Missie en Visie
Deelnemers moeten een keuze maken welke elementen zij terug willen laten komen. Vervolgens moeten zij een volgorde bepalen.
Doelstellingen
Deelnemers bepalen welke doelstellingen zij hun primaire taak zien om te behalen.
Strategisch plan uitvoeren
Het systeem trekt voor de deelnemers de conclusie wat de dominante lijn is in hun eerdere antwoorden. Deze lijn is vertaald in een focusgebied (prijs, kwaliteit, klantgerichtheid); deelnemers moeten hun beslissingen hier op afstemmen.
Bedrijfseconomisch
De jaarrekeningen
De simulatie levert de balans, kasstroomoverzicht en resultatenrekening.
Kostencalculatie
Berekening van een kostprijs, rekening houdend met samenstelling producten, productie, afval en uitval en rationele en irrationele overcapaciteit
Financiële structuur
Aantrekken van vreemd vermogen en de uitwerking op de solvabiliteit en de risico-opslag.
Kengetallen
De "bekende" liquiditeits- en solvabiliteitrsratios worden gebruikt in de simulatie. Deelnemers kunnen hun eigen bedrijf beoordelen aan de hand van de cijfers.
Marketing
Beslissingen opgebouwd op basis Value Chain
In de simulatie wordt er niet gesproken over beslissingen of resultaten, maar het proces staat centraal. Alle afdelingen zijn te doorlopen aan de hand van een stramien, gelijkend aan de Value Chain van Porter.
Productmarketing
Hoe wordt een product in de markt gezet, tegen welke advies en hoe onderhandel je de marge voor de winkelier uit? Welke marketingactiviteiten organiseer je? Dilemma´s waar deelnemers een antwoord op moeten vinden.
Marktonderzoek
Welke onderzoeken wil je extra uitvoeren, naast de beschikbare informatie?
Marktanalyse
Standaard wordt alle benodigde informatie als marktpositie, prijsgemiddelden en prijspositie weergegeven. De simulatie wil niet leren dat marktonderzoek belangrijk is, maar leert liever wat je met de cijfers kan!
Segmenteren en positioneren
Iedereen heeft een verschillende motivatie om een product te kopen. Een voorkeur voor prijs of kwaliteit verschilt niet snel. Deelnemers moeten hun product dan ook juist in de markt positioneren. Deelnemers moeten zoeken naar de kansen in de markt en plaats waar de concurrentie minder hevig is.
Meer informatie
Neem voor meer informatie over de Productiesimulatie contact op met ons.
Ik wil meer informatie