Onderwerpen in de simulatie

In de simulatie worden veel theorieën benoemd en gebruikt. Door middel van specifieke opdrachten wordt de focus op de eigen lesstof gelegd. Enkele voorbeelden van veelgevraagde thema´s bij de simulatie zijn:

Icoon ter illustratie van het onderwerp

Strategisch

Concurrentiestrategie / onderscheidend vermogen

Op basis van Tracey / Wiersema dienen deelnemers te bepalen waarin hun virtueel bedrijf zich onderscheidt van de andere teams

Missie en Visie

Deelnemers moeten een keuze maken welke elementen zij terug willen laten komen. Vervolgens moeten zij een volgorde bepalen.

Doelstellingen

Deelnemers bepalen welke doelstellingen zij hun primaire taak zien om te behalen.

Strategisch plan uitvoeren

Het systeem trekt voor de deelnemers de conclusie wat de dominante lijn is in hun eerdere antwoorden. Deze lijn is vertaald in een focusgebied (prijs, kwaliteit, klantgerichtheid); deelnemers moeten hun beslissingen hier op afstemmen.

Icoon ter illustratie van het onderwerp

Bedrijfseconomisch

De jaarrekeningen

De simulatie levert de balans, kasstroomoverzicht en resultatenrekening.

Kostencalculatie

Berekening van een kostprijs, rekening houdend met samenstelling producten, productie, afval en uitval en rationele en irrationele overcapaciteit

Financiële structuur

Aantrekken van vreemd vermogen en de uitwerking op de solvabiliteit en de risico-opslag.

Kengetallen

De "bekende" liquiditeits- en solvabiliteitrsratios worden gebruikt in de simulatie. Deelnemers kunnen hun eigen bedrijf beoordelen aan de hand van de cijfers.

Icoon ter illustratie van het onderwerp

Marketing

Beslissingen opgebouwd op basis Value Chain

In de simulatie wordt er niet gesproken over beslissingen of resultaten, maar het proces staat centraal. Alle afdelingen zijn te doorlopen aan de hand van een stramien, gelijkend aan de Value Chain van Porter.

Productmarketing

Hoe wordt een product in de markt gezet, tegen welke advies en hoe onderhandel je de marge voor de winkelier uit? Welke marketingactiviteiten organiseer je? Dilemma´s waar deelnemers een antwoord op moeten vinden.

Marktonderzoek

Welke onderzoeken wil je extra uitvoeren, naast de beschikbare informatie?

Marktanalyse

Standaard wordt alle benodigde informatie als marktpositie, prijsgemiddelden en prijspositie weergegeven. De simulatie wil niet leren dat marktonderzoek belangrijk is, maar leert liever wat je met de cijfers kan!

Segmenteren en positioneren

Iedereen heeft een verschillende motivatie om een product te kopen. Een voorkeur voor prijs of kwaliteit verschilt niet snel. Deelnemers moeten hun product dan ook juist in de markt positioneren. Deelnemers moeten zoeken naar de kansen in de markt en plaats waar de concurrentie minder hevig is.

Sfeervolle illustratieve impressiefoto

Meer informatie

Neem voor meer informatie over de Productiesimulatie contact op met ons.

Ik wil meer informatie